In Artykuły, Handel, Uniwersalne

Planogram to pojęcie znane z handlu tradycyjnego. Inaczej to najniższy poziom organizacji przestrzeni w placówce handlowej. Istnieją co najmniej 3 takie poziomy.

Planogram jest organizacją przestrzeni na poziomie Grupy Asortymentowej czyli zbioru produktów o tym samym kluczowym kryterium wyszukiwania przez klienta. Inaczej to algorytm, jak je ułożyć, np. od najniższej ceny od lewej do prawej, markami czy wielkością.

Uwaga. „co to jest Grupa Asortymentowa?” To zbiór produktów, które dla klienta są wzajemnie substytucyjne ze względu na jego najważniejsze kryterium wyszukiwania, jak czerwone wina wytrawne, które mogą przecież pochodzić z różnych krajów czy różnych szczepów.

Planogram to system, w którego dana Grupa Asortymentowa powinna być ułożona na półce. Co jednak z e-commerce, gdzie przecież nie ma półek? Jak też jest z Grupami Asortymentowymi?

Czy w Internecie też istnieją Grupy Asortymentowe?

Istnieją, choć ich definicja znacznie się zmienia. Definicja Grupy Asortymentowej pozostaje taka sama, jednak zmieniają się możliwości klienta co do sformułowania kryterium wyszukiwania, zmieniają się także możliwości firmy jak stworzyć takie Grupy.

W Internecie nie musi być uśrednienia, które wymusza handel tradycyjny. Klient nie musi dopasowywać swojej potrzeby do tego, co akurat oferuje mu dany sprzedający, ma do dyspozycji całą sieć i wszystko, co się w niej znajduje.

Kryterium może być nie tylko dowolne, ale też bardzo precyzyjne. Można wpisać do wyszukiwarki czerwone wino wytrawne z Chile, ze szczepu Carmenere, pochodzące z 1989 r., w klasycznej butelce typu Bordeux, może być dostępne na zamówienie, z etykietką ze żniwiarzem. I jeśli tylko ktoś ma takie wino i zdecydował się tak je opisać oraz umieścić ten opis w sieci, to poszukujący je znajdzie.

Ale też to samo wino może być opisane w inny sposób, np. jako lekkie wino do obiadu, może też mieć ładną butelkę, ciekawą etykietkę i wysoką jakość, co pozwala z kolei ją zakwalifikować do grupy prezentowej. Być może także nadaje się do sączenia go wieczorem na tarasie. W ten sposób to samo wino może zacząć należeć do różnych Grup Asortymentowych jednocześnie.

W ten sposób z tych samych produktów można stworzyć wiele, właściwie dowolnie wiele Grup, na tyle wiele, na ile da się zdefiniować kryteria wyszukiwania. Tak powstają wielowymiarowe Grupy Asortymentowe, które automatycznie można zdefiniować tylko w Internecie.

W sprzedaży naziemnej odpowiednikiem wielowymiarowych Grup Asortymentowych jest dobry sprzedawca, który doradzi i dobierze do indywidualnej potrzeby odpowiedni produkt. Ale musi umieć nie tylko dobrać, ale też pomóc zdefiniować tę potrzebę.

Pomaga też to, że w Internecie firma nie ma ograniczeń co do szerokości oferty. Tu już nie musi mrozić kapitału w zapasie, choćby dlatego że oczekiwanie na dostawę jest tu czymś naturalnym, więc sprzedający sam ma czas, żeby się zaopatrzyć w poszukiwany produkt. Ubocznym, ale niezwykle ważnym skutkiem jest to, że nie ma też ograniczenia przestrzeni ekspozycyjnej w postaci półek.

Półki w e-commerce

W e-commerce nie ma półek w tradycyjnym rozumieniu, ale nadal produkty są eksponowane i porządkowane według jakichś kryteriów. A jeśli tak, to są to półki. Jest tu ich więcej, nie mają fizycznych ograniczeń, ale są.

Czy wobec tego zmieniona definicja Grupy Asortymentowej i rozszerzenie definicji półki eliminuje pojęcie planogramu? Nie, nadal planogram jest potrzebny.

Zacząć trzeba od zdefiniowania Grup Asortymentowych, to znaczy wspólnego dla jakiejś grupy produktów pola wyszukiwania. Następnie trzeba umożliwić wyszukiwanie wg tego kryterium.

Uwaga. „pola wyboru powinny być „słownikowane”, czyli musi być tylko wybór, co zaznaczyć”. Inaczej nie da się wyszukiwać, a do opisów wkradnie się chaos.

Predefiniowane kryteria wyszukiwania to de facto próba stworzenia wielu Grup Asortymentowych z tych samych produktów.

To co jest najważniejsze w tym rodzaju planogramu, to że wyniki wyszukiwania nie mogą być puste, gdyż nic tak nie frustruje klientów. Ale nawet wyszukiwania, które dają 1-2 wyniki to też nie Grupa Asortymentowa. Trzeba więc sprawdzić, czy produktów jest dostatecznie dużo, że kiedy klient wpisze wino czerwone, wytrawne, Tempranillo, w butelce Magnum, z Chile, z nowoczesną etykietą, to nie otrzyma pustego wyniku wyszukiwania. I to najważniejsza cecha planogramu on-line.

Uwaga. „bezpośrednie dotarcie do produktu”. To co narusza zasady planogramu on-line to inny charakter ruchu. W handlu tradycyjnym klient widzi planogram i na jego podstawie coś wybiera. W e-sklepie planogramu nie widać, widać tylko zbiór produktów spełniających dane kryteria. Dlatego trzeba pomóc klientowi umożliwiając mu sortowanie otrzymanego zbioru wg każdego z wybranych parametrów.

Podsumowanie

Planogram to sposób ułożenia na półce Grupy Asortymentowej. W Internecie zarówno definicja Grupy Asortymentowej, jak i półki są inne niż w handlu tradycyjnym. Planogram pozostaje, tyle że inaczej trzeba go zdefiniować. To stworzenie kryteriów wyszukiwania produktów, wg tylu kryteriów ile się chce, ale zawsze dbając, aby po każdym, nawet zaawansowanym wyszukaniu powstał zbiór co najmniej kilku elementów.

Podnieś efektywność biznesu już dziś!

Aby wdrożyć FRAME w Twojej firmie, wystarczy się z nami skontaktować.