In Artykuły, Handel, Uniwersalne

Ale nie znaczy to, że wszystko trzeba robić inaczej. Inaczej trzeba

Przewaga konkurencyjna

Jakie cechy powinna mieć przewaga konkurencyjna?

Przewaga konkurencyjna to podstawa funkcjonowania Modelu Biznesowego. Ta zaś część Modelu Biznesowego, którą odczuwa i z którą styka się klient końcowy, w firmach sprzedażowych można nazwać Konceptem Sprzedażowym.

Uwaga. „zarządzanie codziennością”. Codzienne wdrażania Modelu i Konceptu, a przede wszystkim wypełnienie ich treścią, gdyż z założenia już są to uproszczone obrazy firmy można określić jako zarządzanie codziennością.

Przewaga konkurencyjna może być po stronie Konceptu, wtedy to USP, może też być po stronie Modelu, wtedy to solidna podstawa sukcesu w biznesie.

USP czyli Unique Selling Proposition, wyjątkowa propozycja dla klientów. USP może oczywiście stać się przewagą konkurencyjną, ale to mało prawdopodobne. Po pierwsze zwykle jest łatwa do skopiowania, z założenia też firma się nią chwali, najważniejsze jest jednak to, że każda USP ma swój koszt zakotwiczony w Modelu. I to koszt bardzo wysoki.

Uwaga. „celem firmy jest zysk”. A nie zadowolenie klientów. Zadowolenie się przydaje, ale jeśli klienci będą nawet nieco niezadowoleni, ale nadal będzie się ich zawiało dostatecznie dużo, aby zapewnić firmie rentowność, to znaczy że Model Biznesowy dobrze spełnia swoje zadanie.

Czy można przeżyć bez przewagi konkurencyjnej? Można, tyle że dni takiej firmy są już z góry policzone. Chwilowo może pomóc lokalny monopol, także perfekcyjne zarządzanie dniem codziennym może pomóc. Jednak w nieskończoność tak się nie da i trzeba tę przewagę albo od nowa stworzyć, albo pogodzić się z porażką.

Uwaga. „lokalny monopol”. To substytut przewagi konkurencyjnej. Tu firma się utrzymuje, gdyż nie ma żadnej konkurencji (w pewnym więc sensie ma przewagę – udało jej się zdobyć taki monopol).

Monopol. Lokalny monopol to bardzo skuteczny rodzaj przewagi konkurencyjnej, tyle że nigdy nie trwa wiecznie (jednak z drugiej strony prawdziwa przewaga konkurencyjna też nie jest zdobyta raz na zawsze). Monopol może być geograficzny, gdy inny podmiot nie potrafi lub nie może zająć pozycji danej firmy. Może być produktowy, gdy uzyska się od wytwórcy wyłączność. Może też być prawny, najczęściej w postaci koncesji lub ochrony patentowej. Jeśli nie ma się jednak monopolu, można spróbować się wyróżnić.

Zarządzanie codziennością. To także może odwlec przegraną firmy. Zwykle większość firm sobie z tym nie radzi, więc taka, która robi to dobrze, zyskuje przewagę. Najczęściej to przewaga po stronie dotrzymywania

Wyróżnić się. Czy posiadanie przewagi konkurencyjnej to to samo co wyróżnić się? Nie. Wyróżnić się można krótkookresowo, np. marketingiem, może też mieć to efekt silniejszy niż przewaga, za to trwający krótko. Za to przewaga konkurencyjna jest długookresowa i trudna do skopiowania. Jeśli jednak się jej nie ma lub chce się wzmocnić jej działanie, pozostaje się wyróżnić. Jak można tego dokonać?

Jak się wyróżnić?

Jak organizacja handlowa może się wyróżnić? Możliwości wcale nie ma tak wiele.

Więcej”. Inaczej mocniej. Tu nie trzeba kreatywności, tylko zasobów. można postawić na niższe ceny, lepszą obsługę czy szerszy wybór. To bardzo dobry sposób na wyróżnienie się, jednak zazwyczaj bardzo kosztowny. W długim okresie to jest sposób na biznes – zabraknie rentowności.

Inaczej”. Inaczej stawia na kreatywność, ale i na odwagę. Ten sposób zawsze ma swoje konsekwencje dla Modelu Biznesowego, który musi je przecież wspierać. Nie zawsze musi to zwiększyć rentowność, ale zawsze wymaga dopasowania funkcji Modelu. „Inaczej” też ma krótki żywot, gdyż prędzej czy później inni też zrobią inaczej.

„Więcej” czy „inaczej” musi się przełożyć na rentowność Modelu Biznesowego

Inaczej to sztuka dla sztuki, bez związku z przetrwaniem firmy.

Więcej” zwykle działa po stronie Konceptu Sprzedażowego. Czyli „więcej” musi oznaczać np. taniej, co z kolei powinno przyciągnąć więcej klientów, więcej spośród z nich nakłonić do zakupu, w końcu zaś sprzedać im więcej.

Można też spróbować być innym po stronie Modelu Biznesowego, wtedy to raczej będzie „inaczej”, choć „więcej” też można spróbować. Po stronie Modelu to musi oznaczać taniej, niższymi nakładami, ale też np. szybciej niż inni.

Jeśli „inaczej” to tylko „inaczej niż inni”, ale bez związku z Modelem Biznesowym, to nigdy nie będzie źródłem przetrwania w sytuacji braku przewagi konkurencyjnej.

Podsumowanie

Najlepszym sposobem aby wygrać na rynku jest posiadanie przewagi konkurencyjnej, obudowanej sprawnym Modelem Biznesowym. Jeśli jednak firma takiej nie ma, to skazana jest na egzystencję. Pomóc może monopol albo sprawne zarządzanie codziennością, ale można też postawić na to, aby się wyróżnić. Wyróżnić się można tym, że robi się coś „inaczej”, albo lepiej niż inni (wtedy to „więcej”). Jeśli więcej lub lepiej przekłada się na Koncept Sprzedażowy lub na Model Biznesowy, to można w ten sposób przetrwać jakiś czas.

Podnieś efektywność biznesu już dziś!

Aby wdrożyć FRAME w Twojej firmie, wystarczy się z nami skontaktować.